Dělitelnost - slovní úlohy


  1. Při vystoupení se cvičenci zařazují do pětistupů, šestistupů, čtyřstupů a trojstupu. Jaký musí být nejmenší počet cvičenců?

  2. Zahradník má 72 bílých a 90 červených růží. Jaký největší počet kytic může svázat, má-li být v každé kytici stejný počet bílých a červených růží? Kolik bude v kytici bílých a kolik červených růží?

  3. Na sportovní závody se přihlásilo 90 chlapců a 42 dívky. Kolikačlenná chlapecká a dívčí družstva s největším počtem členů můžeme sestavit, aby mohli všichni závodit? (v družstvech chlapců i dívek je stejný počet členů)

  4. V balíku je méně než 40 m látky. Budeme-li z ní stříhat na košile po 2,4 m nebo na šaty po 3 m, nezůstane zbytek. Kolik metrů látky bylo v balíku? Kolik jsme mohli ustřihnout košil?

  5. Ve 4.50 vyjíždějí 2 tramvaje na různé linky. První se vrací na konečnou za 1 hodinu, druhá za 45 minut. V kolik hodin nejdříve vyjedou opět současně?

  6. V 5.00 hodin vyjely z konečné stanice čtyři autobusy. První linka má interval 15 minut, druhá 20 minut, třetí 25 minut a čtvrtá 45 minut. V kolik hodin vyjedou zase všechny linky společně?

  7. Žáci dostali celkem 416 učebnic a 896 sešitů. Každý žák má dostat stejný počet sešitů a stejný počet knih. Kolik je ve třídě žáků, víme-li, že jich je méně než 40?

  8. Lenka si spočítala, že knížku přečte za určitý počet dní, bude-li číst každý den 14 stran. Bude-li číst každý den 16 stran, přečte ji o den dříve. Kolik stran má kniha?

  9. Třída je dlouhá 9 m. Šířka třídy je menší a dá se přejít stejně dlouhými kroky délky 55 cm nebo 70 cm. Určete šířku třídy.

  10. Rozdělte 200 perníčků, 240 bonbonů a 360 ořechů do více než 20 balíčků tak, aby byly všechny balíčky stejné. Kolik balíčků můžete připravit a co bude v každém balíčku?

  11. Dělníci dostali za úkol rozřezat plech s rozměry 220 cm a 308 cm na stejné čtverce tak, aby čtverce byly co největší. Kolik čtverců nařežou a jakou budou mít čtverce stranu?

  12. Žáci měli vyrovnat obrázky tvaru obdélníku s rozměry 210 mm a 84 mm tak, aby pokryli čtverec. Jaký nejmenší čtverec lze takto pokrýt a kolik obrázků je k tomu třeba?

  13. Na výletě rozdělovali dětem 252 jablek, 396 ořechů a 108 čokotyčinek. Rozdělovali je spravedlivě tak, aby všechny děti dostaly stejný počet jablek, ořechů i čokotyčinek. Kolik dětí bylo na výletě (bylo jich více než 30) a co každé z nich dostalo?

  14. Při veřejném vystoupení se cvičenci postupně zařazují do trojstupu, čtyřstupu, pětistupu a osmistupu. Jeden cvičenec však stále přebývá. Kolik cvičenců se účastní vystoupení?

  15. Ve dvou jídelnách je stejné uspořádání židlí kolem stolů. V první jídelně může obědvat nejvýše 78 osob, ve druhé 54 osob. Jaký je maximální počet židlí kolem jednoho stolu?

  16. Učeň v obchodě s hračkami měl rozdělit 255 červených, 270 zelených a 450 modrých kuliček do sáčků tak, aby všechny sáčky měly stejný obsah. Kolik sáčků mohl připravit a kolik kuliček daných barev bylo v každém sáčku?

  17. Švadlena odhadla zbytek látky v balíku na 12 m.Pak zjistila, že látku může nastříhat na stejně dlouhé kusy po 180 cm nebo 210 cm. Kolik metrů látky bylo v balíku?



  18. * 2 sousední strany koupelny s rozměry podlahy 240 cm x 210 cm se mají vykachličkovat čtvercovými kachličkami do výšky 1,5 m. Jaké rozměry budou mít kachličky, chceme-li, aby byly co největší? Kolik kachliček k tomu potřebujeme? Kolik jich musíme koupit, víme-li, že asi 1/10 zkazíme? A kolik zaplatíme, jestliže 1 m2 kachliček, které se nám líbí, se prodává za 245 Kč?


    PRVOČÍSLA - Powerpoint
    DĚLITELNOST - Powerpoint
    ZNAKY DĚLITELNOSTI - Powerpoint